tisdag 7 juli 2009

Teknikinlägg


Min dator har fått problem, trodde först jag behövde nya glasögon, allting var suddigt.
På en laptop är videokortet helt integrerat med moderkortet, så våra servicetekniker behöver tre dagar för att laga min dator. TRE DAGAR! Huga att vara utan min extrahjärna i tre dagar, har redan ångest. Hur har det blivit så här? Allting kretsar runt den digitala tillvaron, man behöver snart en dator till allt man gör. Vi skickar mail, betalar räkningar, letar information, bloggar ja listan tar aldrig slut. Min fru och son som varit i Sverige tre veckor på semester kastade sig över datorn samt playstationkonsollen nästan det första dem gjorde när de kom hem. Finns det bot för datorabstinens? Jag har varit med så pass länge att jag fått lära mig räkna på en räknesticka samt rita på en ritplanka.

Utvecklingen de sista femtio åren har gått så fort att man nästan inte hunnit med hur intreserad man än är. När jag köpte min första TV fick jag en manual med.
1. Sätt i antennsladden.
2. Sätt i kontakten i strömuttaget
3. sätt vredet i läge på (Philips 1974)
4. Ställ in kanalerna med kanalväljaren

Idag när man köper en Tv får man bibeltjocka manualer i minst fyra olika språk
Men ändå kan man inte låta bli att faccineras av utvecklingen. Finns det en övre gräns när man inte hänger med längre eller kommer det att balanseras ut av ålder och minskat intresse. Än så länge blir man lyrisk när man kommer in i en teknikfylld butik. Förra veckan USA besök gav mig många njutningsfyllda stunder i butiker fyllda med datorer, kameror m.m. Jag införskaffade en Elektronisk läsplatta som komplement till riktiga böcker. Fick tipset av min skrivkurshandledare Ann Ljungberg (Se bloggadress övre vänstra hörnet). Sony Reader PRS700 heter det lilla underverket, tekniken som används kallas E-Ink som jag inte tänker gå närmre in på, det får de intresserade själva googla sig fram till. Finessen med läsplattan är att jag kan låna böcker på bibliotek i Sverige. Givetvis kan jag köpa Eböcker via bocus .com samt hundratals andra ställen. Tekniken är ny och det finns tusen användningområden för E-papper. Skall bli roligt att följa utvecklingen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar