måndag 27 juli 2009

Det närmar sig






Så nu är det sista arbetsveckan innan jag och resten av familjen går på semester.

Resan går till Amazonas närmre bestämt till
Ariaú Amazon Towers resort.

Hotellet fick sitt namn för att de har det högsta observationstornet i Amazonas och låter en se miltals ut över den fantastiska naturen.

Det sägs att den franske äventyraren och vetenskapsmannen Jacques Cousteau mötte hotellets ägare Francisco Ritta Bernadino och föreslog honom att göra om hotellet till ett ekologiskt natur hotell för att lära gästerna om hur regnskogen fungerar.

Francisco tog honom på orden och idag är hotellet världsberömt med besök av många av nutidens berömdheter. Helmut Kohl, Olivia Newton John, Isabel Allende, Bill Gates, Bill Clinton Svenska kungafamiljen m.m och snart nog har familjen Borg också sällat sig till den berömda gästlistan.

Jag har under hela mitt liv varit en stor beundrare av Cousteau. Det var hans filmer under min barndom som fick mig intresserad av allt som har med havet att göra. Jag har själv tillbringat mer an 2000 timmar under vattnet sen 1979 då jag tog mitt första dykcertifikat. Så det är med stor förtjusning som jag ser fram emot besöket i Amazonas, kanske även jag får tillfälle att dyka med delfiner eller att brottas med anacondor som vår egen Svenske forskningsresande Jan Lindblad gjorde på 60 talet, Nä skämt åsido. Jag är ju inte tjugo längre, det är nog bättre att brottas med en hängmatta och läsa en god bok om andras äventyr. Fast man vet ju aldrig förstås, det brukar ju hända saker när jag är ute på äventyr som jag aldrig kunnat förutse.

1 kommentar: