fredag 5 juni 2009

Fredag den 5 Juni

Fredag morgon och jag är tillbaka på jobb efter en dags sjukdom. Gårdagen var lätt irriterande med rinnande ögon och ständiga nysningar. jag stannade i sängen hela dagen och tyckte synd om mig själv, "det får man göra ibland". Givetvis så blir nattsömnen lidande om man har slappat hela dagen.

I kväll för andra fredagen i rad skall min son på party i Barra de Tijuca. Två av hans skolkamrater har en avskedsfest (Hat party), då de skall åka tillbaka till Houston.

Nästan allting här nere handlar för tillfället om den fruktansvärda flygolyckan då över tvåhundra personer befaras ha dött. Min fru är medlem i en internationell förening, och vi har förlorat en del nya vänner. Ibland kan jag inte låta bli att tänka på hur ödet egenligen styr våra liv. Förra året vid ungefär samma tidpunkt åkte vi med samma flyg och kommenterade de luftgropar som uppstår över atlanten. För några år sedan stod vi på toppen av ett av tornen i World trade center och tittade ut över New York. Ungefär ett år senare var allt som återstod en minnesplatta vid Point zero.

Det får en att fundera över livet och hur lätt det egentligen är att allt skall ta abrupt slut. Skall man leva för dagen eller skall man planera för morgondagen?
Hur man än gör så måste man nog tänka lite extra på en del val man gör i livet.

Jag läste ett citat på insidan av en toalettdörr någonstans i Sverige för många år sedan. "Du ärver inte jorden efter dina föräldrar utan du lånar den från dina barn".

Med det citatet i huvudet blir det inte så svårt att välja livsväg, åtminstone inte för mig. Planera för morgondagen men överdriv inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar